Zapytam o ekspansję zagraniczną, bo w Polsce ją widać gołym okiem ale powoli się też rozrastacie na sąsiednie kraje np. na Słowacji?
Był czas gdy budowano siedem, osiem stacji. W tamtym roku powstało ich 24, a w tym roku ma być 25. Jest parędziesiąt miejsc przygotowywanych do fazy inwestycyjnej, wiec bardzo dynamicznie się rozwijamy ale też bardzo dynamicznie modernizujemy nasze stacje. To samo robimy w Niemczech, gdzie mamy markę Star. Mamy śmiały plan inwestycyjny, żeby podnieść jeszcze standard tych stacji. Tak samo robimy w Czechach. Zwiększamy ilość tamtejszych stacji działających pod marką Benzina. Tak samo przygotowujemy się na Litwie. Na Słowacji mamy jedną stację ale od czegoś trzeba jednak zacząć. Jeśli chodzi o Słowację posiadamy tam rynek hurtowy. Więc też patrzymy w tym kierunku, by również rozwijać swoją sprzedaż detaliczną. Jest to jeden z ważniejszych naszych segmentów. Widać wzrosty stacji, które teraz służą nie tylko tankowaniu. Stacje służą w ogóle do obsługi klienta, w związku z tym musimy w nie bardzo mocno inwestować.
Jak przebiega dywersyfikacja dostaw ropy?
Idzie bardzo dobrze i pierwszy taki najważniejszy egzamin zdaliśmy. Wtedy gdy był kryzys chlorkowy i 46 dni nie płynęła ropa. My dzięki procesowi dywersyfikacji wytrzymaliśmy ten czas. Obecnie 50 proc. ropy, która jest przerabiana w Płocku pochodzi z innych kierunków niż rosyjski. Ta dywersyfikacja cały czas idzie ale szanujemy naszych partnerów również ze Wschodu. Również z nimi współpracujemy ale mamy prawo się zabezpieczać. Tak się zabezpieczać, byśmy zabezpieczali przede wszystkim biznes ale też zapewnili bezpieczeństwo paliwowe kraju.
Fuzja Orlenu z Lotosem. Jakie jest prawdopodobieństwo że do niej dojdzie?
Gdyby nie było prawdopodobieństwa, to nie zaczynałbym tego procesu. Jest duże prawdopodobieństwo. Nie będę określał jego stopnia. List intencyjny jest warunkowy. Musi być spełnionych parę warunków. Część z nich jest już spełniona. Przeszliśmy z pierwszej fazy prenotyfikacji do drugiej fazy, czyli tej pogłębionej. Oczywiście analizujemy, rozmawiamy. Teraz jesteśmy na etapie omawiania warunków zaradczych. Z Komisją Europejską już wcześniej rozmawialiśmy o tych warunkach zaradczych. Rozmawiamy z nasza konkurencją. Staramy się zrobić wszystko, aby otrzymać zgodę komisji. Oczywiście ta zgoda, czy też ewentualnie pakiet zaradczy musi się spinać biznesowo. Ta transakcja musi się nam opłacić. Ta transakcja musi się przede wszystkim opłacić właścicielowi, Skarbowi Państwa.