GUS: frekwencja w małych kinach w górę o 23 proc.

2011 rok przyniósł umocnienie się tradycyjnych kin. Wykruszyły się dwa i liczba obiektów w całej branży pierwszy raz urosła

Aktualizacja: 19.02.2017 00:39 Publikacja: 30.07.2012 06:13

GUS: frekwencja w małych kinach w górę o 23 proc.

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski Krzysztof Skłodowski

2011 r. był przełomowym rokiem dla małych kin: tych jedno- i tych dwusalowych. Ich grono niemal przestało topnieć, a udział w rynku liczony na podstawie liczby sprzedanych biletów wzrósł kosztem sieci multipleksów do 15,2 proc. z 12,3 proc. w 2010 r.

O 5,6 proc. więcej widzów

W sumie, jak podał Główny Urząd Statystyczny, kina w Polsce sprzedały w ub.r. 39,6 mln biletów, o 5,6 proc. więcej niż w 2010 r.

Wynika więc z tego, że widzowie najmniejszych kin (w tym ruchomych) kupili ponad 6 mln wejściówek, aż o 23?proc. więcej niż w 2010 r. Była w tym zasługa sieci Orange, której letnie seanse filmowe – jak się dowiedzieliśmy – przyciągnęły w ub.r. 100 tys. osób.

2011 r. był dla branży wyjątkowy pod innym względem. Po raz pierwszy od lat liczba kin nie tylko nie spadła, ale wzrosła. W grudniu działało w Polsce 455 kin (448 stałych). Wzrost ten był zasługą sieci multipleksów, które otworzyły obiekty. Ale nie tylko. Tempo, w jakim przez ostatnie lata znikały obiekty jedno- i dwusalowe, wyhamowało. Jak wynika z obliczeń „Parkietu", w 2011 r. zamknęły podwoje tylko dwa i ich liczba spadła do 355.

Tendencja się utrzyma?

Poprawa sytuacji tego pozornie zapomnianego fragmentu kinowego rynku wynika z cyfryzacji oraz repertuaru, w którym królowały polskie filmy. Zgromadziły one 30 proc. widowni (w 2010 r. 14 proc.). Cyfrowy projektor w końcu ubiegłego roku miała 1/3 kin w kraju.

Nadal na rynku dominują sieci kin wielosalowych, jak giełdowe Cinema City International, Multikino czy Helios (Agory). Na obiekty liczące trzy sale i więcej przypadło w ub.r. 33,5 mln biletów, czyli o ok. 0,5 mln więcej niż w 2010 r.

– Tendencja wzrostu widzów w kinach tradycyjnych będzie kontynuowana. Małe kina coraz bardziej świadomie posługują się narzędziami marketingowymi i budują programy lojalnościowe – mówi?Sławomir Fijałkowski, właściciel kina Charlie w Łodzi. To, że kinom wiedzie się lepiej,?wiąże on z cyfryzacją, współfinansowaną m.in. przez samorządy, ale też z modernizacją.

wsp. MAR

[email protected]

Technologie
Hiobowe wieści z 11 bit studios. Wiemy o którą grę chodzi
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Technologie
PCF Group nie pozyskało finansowania. Co zrobi?
Technologie
Decyzja sądu uderza w notowania Cyfrowego Polsatu i Zygmunta Solorza
Technologie
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Cyfrowe narzędzia to podstawa działań przedsiębiorstwa, które chce być konkurencyjne
Technologie
PCF Group nie zdobyło pieniędzy. Co teraz zrobi?
Technologie
To już pewne. Comarch zniknie z giełdy