REKLAMA
Czytaj e-wydanie
REKLAMA

Technologie

W bran篡 gier po zawirowaniach szybko wzesz這 s這鎍e

Po pocz靖kowej gwa速ownej przecenie sektor zaskakuj鉍o szybko zacz像 odrabia straty. W zesz造m tygodniu 章czna wycena studi闚 uros豉 o ponad 8 mld z, do obecnych 32 mld z.
Foto: AFP

Za nami r闚no cztery tygodnie bardzo trudnego czasu na europejskich rynkach finansowych. Zapocz靖kowana 24 lutego wyprzeda sprowadzi豉 wyceny wielu sp馧ek do historycznie niskich poziom闚. Bardzo du蕨 dynamik obserwowalimy w sektorze gier. Teoretycznie to jedna z niewielu bran, kt鏎a na trwaj鉍ej pandemii ucierpie nie powinna. Pocz靖kowo inwestorzy zdawali si jednak tego nie dostrzega, a obserwowane pot篹ne spadki notowa wielu studi闚 kaza造 postawi pytanie, czy to koniec hossy w tym sektorze. To, co si dzieje z notowaniami w ostatnich dniach, raczej przeczy tej hipotezie.

Tw鏎ca Wiedmina" trz零 gie責

W pi靖ek akcje CD Projektu zyskiwa造 kilka procent, a ich kurs oscylowa w okolicy 282 z. To implikuje kapitalizacj przekraczaj鉍 26 mld z. Lokalne minimum sp馧ka zanotowa豉 podczas pami皻nej sesji 12 marca. Na koniec tego dnia jej kurs spad o 13,9 proc., do 216 z, co oznacza這 kapitalizacj nieznacznie przekraczaj鉍 20 mld z. Wystarczy這 zaledwie pi耩 sesji, 瞠by wycena polskiego studia skoczy豉 o 6 mld z. Obecnie jest na poziomie z lutego tego roku. Patrz鉍 bardziej wstecz jest o ponad po這w wy瞠j ni jeszcze 12 miesi璚y temu. Ze wiec szuka gie責owych sp馧ek, kt鏎e mog si pochwali tak stop zwrotu. I to szczeg鏊nie wr鏚 firm zWIG20.

Warto te odnotowa, 瞠 w ostatnich tygodniach to w豉nie CD Projekt by sp馧k, kt鏎ej akcjami zdecydowanie najch皻niej obracano na warszawskiej gie責zie. rednia warto obrot闚 wmarcu przypadaj鉍a na jedn sesj to a 192 mln z wynika z naszych szacunk闚. P造nie ztego jasny wniosek, 瞠 CD Projekt ma na pok豉dzie wielu zagranicznych akcjonariuszy z du篡mi portfelami. Lokalni inwestorzy nie byliby wstanie wygenerowa tak wysokiego wolumenu.

PlayWay i TSG zn闚 warte po 2 mld z

Mocna przecena w ostatnich tygodniach dotkn窸a te firm PlayWay, kt鏎a na szczycie w drugiej po這wie lutego by豉 wyceniana na prawie 2,5 mld z. Trzy tygodnie pniej jej kapitalizacja stopnia豉 niemal o po這w. W ostatnich dniach kurs dzielnie odrabia straty i obecnie oscyluje w okolicach 300 z. To przek豉da si na kapitalizacj si璕aj鉍 2 mld z. To zarazem poziom a o 74 proc. wy窺zy ni 12 miesi璚y temu. A w stosunku do ceny z oferty publicznej z 2016r. stopa zwrotu prezentuje si jeszcze bardziej imponuj鉍o. Przypomnimy, 瞠 sp馧ka sprzedawa豉 wtedy akcje po 52 z. Solidnie inwestorom zarobi da這 te Ten Square Games, kt鏎e na warszawskiej gie責zie zadebiutowa這 dwa lata temu, a akcje w ofercie sprzedawa這 po 46 z. W pi靖ek kurs zyskiwa niemal 8 proc., do 268 z, co przek豉da這 si na wycen ca貫j sp馧ki rz璠u 2 mld z.

Pracownicy pracuj zdalnie, 篡cie" firmy toczy si normalnie. Nasze gry rosn organicznie i s ca造 czas rozwijane i wzbogacane o nowe elementy rozgrywki. Obecnie naszym najwi瘯szym rynkiem s Stany Zjednoczone. Z kolei w Chinach ca造 czas czekamy na certyfikacj Fishing Clash" informuje Arkadiusz Pernal, wiceprezes TSG.

Foto: GG Parkiet

Czwart sp馧k z bran篡 gier pod wzgl璠em kapitalizacji na GPW jest 11 bit studios. Ono r闚nie w ostatnich dniach dzielnie odrabia straty. W pi靖ek kurs r鏀 o ponad 4 proc., do 373z, co przek豉da si na 850 mln z kapitalizacji.

Na pi靖ym miejscu tej listy mamy zesz這rocznego debiutanta BoomBita. Jego wycena to obecnie 225 mln z, a za jedn akcj w pi靖ek trzeba by這 zap豉ci 16,8 z po wzrocie o ponad 5 proc. Notowania tej sp馧ki podlegaj silnym wahaniom. Minimum kurs zanotowa pod koniec zesz貫go roku, kiedy wynosi niewiele ponad 5 z. Potem zaliczy imponuj鉍y wzrost jeszcze na pocz靖ku marca akcje by造 wyceniane trzykrotnie wy瞠j ni w grudniu 2019 r. Co ciekawe, kurs odrobi ju niemal w ca這ci ostatni gwa速own przecen i zn闚 jest na poziomie z pocz靖ku marca. Trzeba te jednak odnotowa, 瞠 nadal s to poziomy ni窺ze ni wzesz這rocznej ofercie publicznej (19 z).

Kt鏎e studia prze這蕨 premiery

Analitycy s zgodni co do tego, 瞠 sektor gier ucierpi na pandemii mniej ni pozosta貫 bran瞠. To jednak nie znaczy, 瞠 studia zupe軟ie nie odczuj negatywnego wp造wu trwaj鉍ych zawirowa. Przyk豉dem mo瞠 by odwo豉nie czerwcowych targ闚 E3 w Los Angeles, na kt鏎ych swoj gr prezentowa mia m.in. CD Projekt. Sp馧ka wprawdzie uspokaja akcjonariuszy, ale faktem jest, 瞠 ostatnie miesi鉍e pracy nad Cyberpunkiem 2077" i kampania marketingowa przypad造 na trudny okres. Niezale積ie od tego CD Projekt deklaruje, 瞠 termin premiery zostanie utrzymany (17 wrzenia).

Natomiast o prze這瞠niu nowych gier z powodu koronawirusa poinformowa豉 Sonka.

Zale篡 nam na maksymalnie najwy窺zej jakoci gier, a brak bezporedniej komunikacji nie sprzyja marketingowi. Utrudniony kontakt z w豉cicielami platform r闚nie nie pomaga, dlatego postanowilimy prze這篡 premiery trzech gier uzasadnia prezes Sonki Rafa Sankowski. Zwraca te jednak uwag na pozytywy: w zwi頊ku z pandemi sprzeda wczeniej wydanych gier jest dwukrotnie wy窺za ni wczeniej, a dodatkowo aprecjacja euro b璠zie mia豉 pozytywny wp造w na przychody sp馧ki.

Z kolei Blockchain Lab, kt鏎e zmienia profil dzia豉lnoci i wchodzi w bran輳 gier, zapewnia, 瞠 na razie praca nad produkcjami trwa nieprzerwanie. Nie wyklucza jednak, 瞠 obecna sytuacja mo瞠 wyd逝篡 okres tworzenia poszczeg鏊nych projekt闚. Ale jednoczenie zarz鉅 zwraca uwag na pozytywny wp造w obecnej sytuacji na bran輳.

Czas epidemii to czas ograniczania kontakt闚 mi璠zyludzkich. Zamykane s kina iteatry, krajowe ligi pi趾arskie czy NBA zawieszaj rozgrywki. To znacznie ogranicza ilo treci rozrywkowej. W t nisz wchodzi gaming, kt鏎y nie musi si ogranicza, przy okazji maj鉍 bardzo bogat ofert w豉ciwie dla ka盥ego od dziecka do doros貫go. Nie dziwne wi璚, 瞠 to w豉nie w tym okresie platforma Steam odnotowuje rekord pod wzgl璠em r闚noczenie zalogowanych u篡tkownik闚 (15 marca by這 ich wszczytowym momencie a 20,3 miliona) m闚i Jaros豉w Zeisner, cz這nek zarz鉅u Blockchain Lab.

O wzrocie sprzeda篡 swoich gier, spowodowanym pandemi, informowa niedawno bydgoski Vivid Games. Najwi瘯sz zwy磬 pobra zanotowa w Chinach. Z kolei Bloober Team ma nadziej, 瞠 obecna sytuacja zwi瘯szy zainteresowanie jego grami. Pow鏚? Realizowany przez nas gatunek, czyli horror psychologiczny, pomaga oswaja si graczom z nieznanym" uzasadnia zarz鉅.

Marcin Olejarz, prezes BoomBita

Sytuacja zwi頊ana z koronawirusem nie wp造wa negatywnie na dzia豉lno naszej firmy ludzie wi璚ej czasu sp璠zaj w domu i widzimy, 瞠 wi璚ej graj. A to na pewno ma prze這瞠nie na liczb pobra naszych gier i przychody, ale nie jestemy w stanie oszacowa jak istotny jest ten wp造w. Nasze przychody zacz窸y dynamicznie rosn寞 ju od grudnia 2019 r., czyli zanim epidemia zacz窸a si rozprzestrzenia. Warto doda, 瞠 ostatnio znalelimy si w czo這wej dwudziestce globalnych wydawc闚 pod wzgl璠em liczby pobra na Androida i iOS nasze gry zosta造 pobrane w ubieg造m tygodniu ponad 10 milion闚 razy na ca造m wiecie.

Grzegorz Miechowski, prezes 11 bit studios

W przypadku naszej sp馧ki epidemia nie ma 瘸dnego negatywnego prze這瞠nia na przychody ze sprzeda篡 gier. Nie ma te wp造wu na nasz bie蕨c dzia豉lno. Ju w zesz造m tygodniu podj瘭imy niezb璠ne kroki zwi頊ane z przeniesieniem ca貫j za這gi na prac zdaln, 瞠by unikn寞 ryzyka pojawienia si infekcji w sp馧ce. Od poniedzia趾u 16 marca wszyscy pracownicy i wsp馧pracownicy, po dokonaniu niezb璠nych zmian w infrastrukturze sieciowej i oprogramowaniu, mog pracowa ze swoich dom闚. Absolutna wi瘯szo skorzysta豉 z tej mo磧iwoci. Kilka pierwszych dni pracy w nowym modelu pokazuje, 瞠 funkcjonowanie 11 bit studios odbywa si bez 瘸dnych zak堯ce.

Piotr W靖rucki, prezes ECC Games

Obecnie intensywnie wsp馧pracujemy z wydawc gry Drift", firm 505 Games, kt鏎ej siedziba mieci si we W這szech. W zwi頊ku z du蕨 liczb zachorowa w tym kraju, pracownicy 505 Games pracuj zdalnie jednak nie ma to wp造wu na post瘼 prac, poniewa ju od pocz靖ku nasza wsp馧praca odbywa豉 si za pomoc telekonferencji. Poprosilimy wszystkich pracownik闚 o anulowanie podr騜y zagranicznych. W przypadku os鏏, kt鏎e nie mog造 zmieni plan闚, poprosilimy o prac zdaln w okresie 14 dni od powrotu. Zako鎍zylimy przygotowania do umo磧iwienia pracy zdalnej wszystkim pracownikom.

Powi頊ane artyku造

REKLAMA
REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA