5981 zespołów złożonych z 18 tys. uczniów szkół ponadgimnazjalnych, wirtualne 20 000 zł w grze podstawowej i 50 000 zł w dogrywce, w sumie blisko trzy miesiące zmagań na rynku akcji i kontraktów terminowych – tak w skrócie można opisać ostatnią edycję Szkolnej Internetowej Gry Giełdowej organizowanej przez Fundację im. Lesława A. Pagi oraz Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Młodzi adepci inwestycyjnego rzemiosła po raz 14. sprawdzili umiejętności na rynku kapitałowym. Wyniki, mimo niesprzyjających warunków makroekonomicznych, są imponujące.
Ponad 100-proc. stopy zwrotu
Przypomnijmy, że rywalizacja podstawowa ruszyła 9 listopada 2015 r., a zakończyła się 15 stycznia 2016 r. Każdy zespół dostał na start wirtualne 20 000 zł, które mógł inwestować w akcje spółek z WIG20 i mWIG40 oraz dostępne na GPW futures na akcje. Młodzi inwestorzy mieli do dyspozycji specjalną platformę do handlu, a organizator wraz z Ministerstwem Skarbu Państwa przygotował dla nich nowy kurs e-learningowy. Mało tego, w marcu odbyła się dogrywka, w ramach której zespoły otrzymały wirtualne 50 000 zł, które mogły inwestować w kontrakty terminowe na indeksy i waluty. Jak wyglądają ostatecznie wyniki zmagań? Zacznijmy od rankingu gry podstawowej.
Najlepsza ekipa – „Kojoty" z VI Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi – zarobiła ponad 200 proc. Kwotę początkową zamienili bowiem na 60 765 zł. Co istotne – w tym samym czasie WIG20 stracił 13 proc., a mWIG40 – 7 proc. Młodzi inwestorzy pokonali więc rynek z ogromną nawiązką. Dobrym pomysłem okazało się wprowadzenie do gry kontraktów terminowych na akcje. Instrumenty te, mimo podwyższonego ryzyka, umożliwiają zarabianie zarówno na zwyżkach, jak i na spadkach, a dodatkowo wyposażone są w mechanizm dźwigni. W niedźwiedzich warunkach, które panowały na rodzimym rynku akcji w okresie trwania SIGG, możliwość gry na spadki mogła być kluczem do sukcesu.
Drugie miejsce w grze podstawowej zajął zespół „Słoneczka" z Technikum nr 12 w Częstochowie. W ciągu dwóch miesięcy ekipa zarobiła 120,6 proc. Na ostatnim miejscu podium uplasowały się „Giełdowe Mniszki" z II Liceum Ogólnokształcącego w Tomaszowie Mazowieckim. Ich wynik to 117,3 proc. Aby znaleźć się w pierwszej dziesiątce, trzeba było zarobić ponad 75 proc., a próg dla pierwszej dwudziestki wyniósł 42,9 proc. Warto zauważyć, że na 5981 zespołów tylko 6,4 proc. zdołało uzyskać dodatnią stopę zwrotu. Ze stratą rywalizację kończyło aż 63 proc. ekip, a na rachunku pozostałych była kwota początkowa 20 000 zł. Wyraźna przewaga tracących nie jest niczym zaskakującym i nie powinna martwić młodych graczy. W realnych warunkach, gdy grają dorośli inwestorzy, ta relacja „zwycięzców" i „przegranych" jest podobna.
Oprócz gry podstawowej źródłem sporych emocji była dogrywka na rynku futures. Przez marzec zespoły mogły inwestować wirtualne 50 000 zł. Wyniki tej rywalizacji wyglądają następująco. Pierwsze miejsce: „Giełdowe Mniszki" z wynikiem 126 tys. zł (wzrost o 152 proc.). Drugie miejsce: „Edek" z Zespołu Szkół nr 6 w Jastrzębiu-Zdroju z wynikiem 116,5 tys. zł (wzrost o 133 proc.). Trzecie miejsce zdobyła ekipa „RNM" z II Liceum Ogólnokształcącego w Sosnowcu z wynikiem 115,7 tys. zł (wzrost o 131,5 proc.).