Branża IT emituje tyle samo CO2 co sektor lotniczy

Do 2023 r. sektor technologii informacyjno - telekomunikacyjnych będzie odpowiedzialny za 830 MT emisji. I to przed uwzględnieniem boomu na kryptowaluty - wynika z analizy Allianz.

Publikacja: 06.07.2023 10:21

Branża IT emituje tyle samo CO2 co sektor lotniczy

Foto: Adobe Stock

Sektor ICT nie jest kojarzony z branżami, które mogą mieć negatywny wpływ na klimat, jednak analizy pokazują, że jest inaczej. Nawet nie biorąc pod uwagę boomu na kryptowaluty, globalny sektor ICT emituje tyle samo gazów cieplarnianych, co sektor lotniczy – wynika z analiz Allianz Trade.

Udział ICT w globalnej emisji gazów cieplarnianych wahał się od 1,8 do 2,8 proc. w 2020 r. W scenariuszu biznesowym, zakładającym, że intensywność emisji zużywanej energii elektrycznej pozostanie niezmieniona, sektor ICT będzie odpowiedzialny aż za 830 MT emisji CO2 do 2030 r. I to przed uwzględnieniem boomu na kryptowaluty, takie jak Bitcoin i Ethereum, które zużywają do 240 terawatogodzin energii elektrycznej rocznie. Dla porównania: to więcej niż roczne zużycie energii elektrycznej w Australii.

Czytaj więcej

The Guardian: Kryzys klimatyczny nie odpuszcza

Natomiast dobrą wiadomością jest to, że perspektywy dekarbonizacji w sektorze ICT są dobre. Jego ślad węglowy w dużej mierze zależy od energii elektrycznej, więc emisje prawdopodobnie będą stale spadać wraz ze wzrostem udziału odnawialnej energii elektrycznej i poprawą efektywności energetycznej urządzeń.

Eksperci podkreślają jednak, decydenci będą musieli stymulować zmiany w zachowaniach konsumentów, aby jeszcze bardziej obniżyć emisyjność sektora ICT. Większość emisji pochodzi z urządzeń użytkowników i jest mało prawdopodobne, aby ich aktywność w tym zakresie spadła – raczej będzie odwrotnie.

Ważna jest też dekarbonizacja kryptowalut. Analitycy podkreślają, że blockchain może odegrać kluczową rolę w działaniach na rzecz klimatu. Wydobywanie bitcoinów „odciąga” energię elektryczną od innych priorytetów, takich jak elektryfikacja budynków, transportu i produkcji.

Technologie
Pogrom w grach. 11 bit studios ciągnie branżę w dół
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Technologie
11 bit i PCF. Czy w grach dzieje się coś złego?
Technologie
Premier: TVN i Polsat na listę spółek pod ochroną
Technologie
Hiobowe wieści z 11 bit studios. Wiemy o którą grę chodzi
Materiał Promocyjny
Cyfrowe narzędzia to podstawa działań przedsiębiorstwa, które chce być konkurencyjne
Technologie
PCF Group nie pozyskało finansowania. Co zrobi?
Technologie
Decyzja sądu uderza w notowania Cyfrowego Polsatu i Zygmunta Solorza