Polski rynek gier komputerowych bardzo szybko upodabnia się do rynków światowych. O ile jeszcze kilka lat temu był zdominowany całkowicie przez gry na komputery PC to obecnie coraz większy udział w nim mają produkty na konsole. W Stanach Zjednoczonych, które są największym na świecie rynkiem gier komputerowych, gry w wersji na PC stanowią, w zależności od tytułu, nie więcej niż kilkanaście procent sprzedaży. W Japonii gry na PC sprzedają się w śladowych ilościach. W Europie są stopniowo wypierane przez gry konsolowe. Gry na tradycyjne komputery wciąż nieźle sprzedają się jedynie w Europie Środkowo-Wschodniej choć ich udział, jak pokazują dane Komputronika.pl, jednego z największych w Polsce sklepów z elektroniką, systematycznie maleje.
W 2010 r. w sklepach tej sieci co piąta gra wybierana przez klientów była przeznaczona do zabawy na konsolach. W I kwartale tego roku ten udział zwiększył się już do 35 proc. Szczególnie duży wzrost dotyczył produktów na konsolę PlayStation 3. „W 2010 roku stanowiły jedynie 10 proc. sprzedaży sklepu, aby w pierwszych trzech miesiącach tego roku uzyskać udział w wysokości 20 proc.. W tym czasie niemal dwukrotnie (z 5 proc. do 9 proc.) wzrósł także popyt na tytuły dla modelu Xbox 360” – informuje Komputronik.pl.
Przedstawiciele firmy tłumaczą to m.in. faktem, że maleje liczba twórców gier specjalizujących się w tworzeniu tytułów głównie z myślą o komputerach PC. - W świecie wirtualnej rozrywki bardzo dużą rolę odgrywają konsole. Szczególnie szybko nowych zwolenników zdobywa model PlayStation 3, który w ubiegłym roku wyprzedził konsolę Xbox 360 pod względem liczby światowych użytkowników. Również w Polsce konsole wybierane są bardzo chętnie, ale akurat w tym roku segment gier na komputery PC zyska dużą siłę napędową w postaci fenomenalnego i długo oczekiwanego tytułu "Wiedźmin 2” – uważa Piotr Michałek, product manager Strefy Gier i Rozrywki w Komputronik. - To będzie hit, który przypomni, że pecety wciąż pozostają znakomitą platformą cyfrowej rozrywki – dodaje. „Wiedźmin 2”, autorstwa CD Projektu (podmiot zależny Optimusa) trafił na sklepowe półki 17 maja.
Do tej pory (dane na koniec 2010 r.) na całym świecie sprzedało się ok. 75,5 mln sztuk Nintendo Wii, 43,4 mln konsol PS3 oraz 42,9 mln modelu Xbox 360. W Polsce klienci nabyli ok. 0,3 mln konsol PS3. Według danych GfK Polonia udział marki PlayStation w sprzedaży konsol w Polsce w 2010 r. wyniósł 72,4 proc. Według koncernu Sony Polska, pod względem zarejestrowanych użytkowników usługi PlayStation Network, zajmuje 29 miejsce na 59 państw.