Chciałbym zapytać o strategię, którą niebawem opublikujecie. Czy może Pan zdradzić naszym widzom jakieś główne, priorytetowy punkty tej strategii?
Mirosław Bendzera: To jeden z kluczowych elementów planu działań, jaki przyjęliśmy na ten rok. Strategia ma być kluczem, którym pokażemy w jaki sposób działamy zaraz po tym jak udało nam się przeprowadzić proces konsolidacji rynku. Strategia ma być takim dokumentem pokazującym w jaki sposób chcemy wykorzystać te aktywa, które udało nam się skupić pod szyldem Famuru. Dlatego też poświęciliśmy kilka ostatnich miesięcy na bardzo dogłębną analizę kierunków rozwojowych, które chcielibyśmy, żeby przełożyły się na tę strategię.No, jedną rzecz, którą możemy odkryć to to, że jednym z kluczowych elementów, na których będziemy chcieli się skupić, to będzie ekspansja zagraniczna i globalizacja naszej spółki jako firmy, która pracuje w skali międzynarodowej.
A które rynki zagraniczne są dla was najważniejsze?
Oczywiście w wyniku tych prac dokonaliśmy pewnej priorytetyzacji tych rynków, które będą stanowiły dla nas rynki docelowe jeśli chodzi o rozwój naszej działalności. Podzieliliśmy je na kilka grup. Są to rynki, na których już dzisiaj mamy zbudowaną pewną bazę rozwojową, ponieważ zarówno spółki należące do Grupy Famur jak i do Grupy Kopex prowadziły tam bardzo aktywną politykę sprzedażową. Tutaj myślę przede wszystkim o rynkach wschodnich takich jak Rosja, jak Kazachstan, gdzie brand Famuru czy Kopexu jest już dobrze znany. I jesteśmy w stanie ten potencjał i synergię wynikającą z połączenia obu spółek dość szybko wykorzystać. Ale na tej mapie świata, na której chcemy się skupić w najbliższym czasie są również nowe cele targetowe. Takie regony jak choćby Australia, która jest jednym z pięciu największych producentów węgla na świecie i tak naprawdę jednym z naturalnych kierunków naszej ekspansji. Regony, na których nasza pozycja jest jeszcze absolutnie niewystarczająca, wręcz praktycznie znikoma. Na pewno takie regiony, gdzie górnictwo jest mocnym elementem gospodarki będą dla nas destynacjami targetowymi, na których będziemy się skupiać głębiej w najbliższych latach.