Rynek: Wyceny w branży gier są pochodną emocji inwestorów

Łączna wycena spółek publicznych zajmujących się grami przekracza 55 mld zł – wynika z naszych szacunków.

Publikacja: 08.12.2020 05:00

Rynek: Wyceny w branży gier są pochodną emocji inwestorów

Foto: Adobestock

Wprawdzie za aż 80 proc. tej kwoty odpowiada CD Projekt, ale warto odnotować tegoroczne znaczące zwyżki notowań takich studiów jak PlayWay czy Ten Square Games. Jeszcze na początku roku za akcję tej pierwszej spółki płacono 248 zł, a teraz 588 zł, co przekłada się na kapitalizację wynoszącą 3,9 mld zł. Z kolei w przypadku TSG akcje zdrożały z 205 zł do 524 zł, dając kapitalizację rzędu 3,8 mld zł. Wzrost – choć mniej spektakularny – ma za sobą też 11 bit studios oraz gros mniejszych producentów gier.

Nadużyciem byłoby stwierdzenie, że wyceny w sektorze gier rosną dlatego, że drożeje CD Projekt (i spadają, gdy ta spółka tanieje). Każde studio ma przecież własne projekty, własne fundamenty i perspektywy rozwoju. I tak w przypadku PlayWaya czy TSG za dynamiczną zwyżkę kapitalizacji w zdecydowanej większości odpowiada rozwój biznesów, znajdujący potwierdzenie w rosnących przychodach i zyskach.

Nie ulega też jednak wątpliwości, że związek CD Projektu z wyceną innych studiów istnieje. W sektorze gier duży wpływ na notowania mają emocje i np. poniedziałkowe tąpnięcie kursu CD Projektu pociągnęło w dół notowania PlayWaya (-3 proc.) i TSG (-6 proc.).

Z kolei w dalszej perspektywie dobra passa CD Projektu zwiększa zainteresowanie tą branżą inwestorów i przyciąga na parkiet nowe spółki. To właśnie producenci gier w ostatnich dwóch latach stanowią zdecydowaną większość debiutantów – zarówno na GPW, jak i na NewConnect. W trakcie jest oferta publiczna dużego producenta gier People Can Fly. Jej wartość brutto przekracza 200 mln zł. Już wiadomo, że popyt na akcje znacząco przekroczył podaż, a cenę walorów w transzy przeznaczonej dla instytucji ustalono na poziomie wyższym niż dla drobnych graczy. Kapitalizacja spółki będzie rzędu 1,3–1,4 mld zł.

– Od kilku lat firmy z sektora gier napędzają GPW. Dynamicznemu rozwojowi nie zaszkodziła nawet pandemia. Po marcowych spadkach wycen twórców gier nie pozostał nawet ślad, a obecne wyceny osiągają najwyższe w historii wartości – komentuje Łukasz Marczuk, zarządzający funduszem Evig Alfa. Dodaje, że debiuty dużych producentów gier na rynku głównym powodują, że ta ścieżka finansowania staje się coraz bardziej popularna dla innych, w tym również mniejszych firm. – Na najbliższy rok przewidywanych jest kolejnych kilka debiutów na rynku głównym oraz kilkadziesiąt na NewConnect. Ze względu na obiecujące stopy zwrotu to właśnie ten sektor przyczynił się do powrotu inwestorów na rynek GPW – ocenia Marczuk.

Warto również odnotować, że sam CD Projekt ma niebagatelny wpływ na zachowanie indeksów, ponieważ jest wiodącą spółką w WIG20 (awansował do niego w marcu 2018 r.). Aktualnie odpowiada za 13,7 proc. portfela indeksu (z kolei jeśli pod uwagę weźmiemy udział w obrotach akcjami, to na studio przypada aż 17 proc.). Kolejnymi spółkami pod względem udziału w portfelu WIG20 są: PKO BP (11,6 proc.), KGHM

(11,5 proc.) oraz Allegro

(11,2 proc.). kmk

Analizy rynkowe
Spółki z potencjałem do portfela na 2025 rok. Na kogo stawiają analitycy?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Analizy rynkowe
Prześwietlamy transakcje insiderów. Co widać między wierszami?
Analizy rynkowe
Co czeka WIG w 2025 roku? Co najmniej stabilizacja, ale raczej wzrosty
Analizy rynkowe
Marże giełdowych prymusów w górę
Materiał Promocyjny
Cyfrowe narzędzia to podstawa działań przedsiębiorstwa, które chce być konkurencyjne
Analizy rynkowe
Tydzień na rynkach: Rajd św. Mikołaja i bitcoina
Analizy rynkowe
S&P 500 po dwóch bardzo udanych latach – co dalej?