Rok rekordów w cyfrowej rozrywce

„Fortnite", „Red Dead Redemption 2", „God of War", „Far Cry 5" to tylko część hitów, które napędzają w tym roku rynek gamingu do rekordowych rozmiarów.

Publikacja: 08.11.2018 05:00

Rok rekordów w cyfrowej rozrywce

Foto: AdobeStock

Według danych NPD Group w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2018 r. branża urosła o gigantyczne 40 proc. i wygenerowała 19,5 mld USD przychodów ze sprzedaży. Analitycy tej firmy badawczej podkreślają, że również poziom wydatków fanów na urządzenia do gier – komputery, konsole – jest najwyższy od siedmiu lat i w I półroczu wzrósł o 21 proc., do 1,7 mld USD. Kołem zamachowym w tym wypadku okazały się Nintendo i Xbox One od Microsoftu. Mat Piscatella, analityk rynku z NPD, nie ma wątpliwości, że II połowa roku przyniesie co najmniej równie potężny wzrost.

Dane NPD pokazują: hitami sprzedaży we wrześniu na konsole PS4 i Xbox One były „Marvel's Spider-Man", „NBA 2K19" oraz „Assassin's Creed". Ubisoft, wydawca tej ostatniej gry, podał, że w I półroczu wypracował 767 mln euro przychodów. A to wynik o 60 proc. lepszy niż rok temu. Motorem jest „Assassin's Creed: Odyssey" (gra zanotowała dwucyfrowy wzrost przychodów względem ubiegłorocznej edycji).

Powody do zadowolenia może mieć też Sony. Producent konsoli PlayStation w br. wypuścił na rynek tytuły na wyłączność dla tej platformy, które sprzedają się jak świeże bułeczki. Przykładem może być „Marvel's Spider-Man", który we wrześniu był najlepiej sprzedającą się grą na świecie, choć za konkurencję miał choćby takie marki, jak „FIFA" czy „Shadow of the Tomb Raider". Była to największa premiera pod względem zysków tytułu dedykowanego PS4 w historii.

Ale to nie koniec rekordów. Wspomniany wcześniej „NBA 2K19" stał się tytułem, który wypracował najwięcej przychodów w historii spośród gier sportowych. Ale wszystkich pobiło studio Rockstar Games – jego debiutująca z końcem października gra „Red Dead Redemption 2" przyniosła w premierowy weekend aż 725 mln USD przychodów. To weekendowy rekord wszech czasów w całym show-biznesie.

Na boom chcą się załapać polscy producenci. Choć poza CD Projektem i Techlandem nie mamy w kraju producentów gier z kategorii AAA (tytuły z największymi budżetami), to w swoich niszach starają się zdyskontować dynamicznie rosnący popyt na cyfrową rozrywkę. Efekt pokazuje choćby Creepy Jar, która w III kwartale zarobiła ok. 1,7 mln zł. – To efekt świetnego przyjęcia gry „Green Hell", która w wersji early access została kupiona już w blisko 120 tys. egzemplarzy – podają w warszawskiej spółce.

Do końca roku pojawi się jeszcze parę premier: 11 bit studios na 27 listopada zaplanowało debiut swojego hitu „This War of Mine" na bijącą rekordy popularności konsolę Nintendo Switch, a pięć dni wcześniej na rynek trafi „Project Fame" od Cherrypick Games. dus

Technologie
CD Projekt odsłania karty. Wiemy o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Technologie
Pogrom w grach. 11 bit studios ciągnie branżę w dół
Technologie
11 bit i PCF. Czy w grach dzieje się coś złego?
Technologie
Premier: TVN i Polsat na listę spółek pod ochroną
Materiał Promocyjny
Cyfrowe narzędzia to podstawa działań przedsiębiorstwa, które chce być konkurencyjne
Technologie
Hiobowe wieści z 11 bit studios. Wiemy o którą grę chodzi
Technologie
PCF Group nie pozyskało finansowania. Co zrobi?