Dofinansowanie dla twórców gier niesie notowania

Ponad 40 studiów dostanie dotację od NCBR. Wśród nich są spółki giełdowe.

Publikacja: 09.07.2020 05:13

Dofinansowanie dla twórców gier niesie notowania

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Psujek gkmp Grzegorz Psujek

W środę indeksy na warszawskiej giełdzie lekko spadały. Pod kreską był też WIG.GAMES, ale niektórzy reprezentanci tej branży notowali wysokie zwyżki. Na rynku głównym najmocniej, bo o ponad 23 proc., szła w górę wycena akcji spółki Artifex Mundi. Bardzo dobrze radziły sobie też notowania BoomBita oraz T-Bulla. Impulsem do wzrostu była informacja, która trafiła na rynek po południu – dotyczyła rozstrzygnięcia czwartej edycji konkursu GameINN.

Beneficjenci pod lupą

Spośród 93 wniosków, które wpłynęły w ramach programu, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oceniło 80, z czego do dofinansowania wybrano 43 projekty. Łączna kwota przyznanego dofinansowania wnosi 154,4 mln zł.

Wspomniany już Artifex Mundi wnioskował o ponad 4 mln zł, a całkowita wartość zgłoszonego przez niego projektu przekracza 7 mln zł. Chodzi o pracę nad technologią symulacji zachowania gry w celu jej optymalizacji przed premierą oraz w trakcie funkcjonowania tytułu na rynku. Okazuje się, że katowicka spółka dostanie też dofinansowanie na drugi projekt – wart łącznie 5,2 mln zł, z czego dofinansowanie wynosi prawie 2,6 mln zł.

Z kolei T-Bull dostanie prawie 2,6 mln zł na projekt wart niemal 4,3 mln zł. W jego przypadku chodzi o opracowanie systemu optymalizacji parametrów wydajności gier na różnych platformach sprzętowych. BoomBit pracuje nad systemem opartym na algorytmach sztucznej inteligencji, modyfikującym parametry gry w celu maksymalizacji przychodów (koszt projektu to 7,2 mln zł, z czego spółka wnioskowała o 3,8 mln zł dotacji).

GG Parkiet

Na liście beneficjentów, opublikowanej w środę przez NCBR, znalazły się też spółki notowane na NewConnect, takie jak Carbon Studio czy Klabater (co ciekawe, w ich przypadku tego dnia dominowała podaż akcji).

Natomiast na liście firm, które nie zakwalifikowały się do dofinansowania, są m.in. Vivid Games, Cherrypick Games, Kool2Play, Jujubee oraz The Dust.

Duży odzew z branży

W Polsce działa obecnie ponad 400 podmiotów zajmujących się grami. Najbardziej znane studia (z wyjątkiem Techlandu) są już notowane na warszawskim parkiecie lub się na niego wybierają. Łączna wartość krajowego rynku gier komputerowych jest szacowana na ponad 2,5 mld zł. Z roku na rok rośnie. Z kolei łączna wartość rynkowa wszystkich studiów notowanych na warszawskim parkiecie (razem z NewConnect) przekracza już 50 mld zł – wynika z naszych szacunków. Za 77 proc. tej wartości odpowiada największa spółka, czyli CD Projekt.

Uruchomiony w 2016 r. GameINN od momentu pierwszej edycji cieszy się dużym zainteresowaniem. Budżet konkursów był zwiększany trzykrotnie – teraz o 54 mln zł (do wspomnianej już kwoty ponad 154 mln zł), w poprzedniej edycji o 20 mln zł, a w pierwszej o 37 mln zł. W ramach wszystkich czterech konkursów dofinansowanie w łącznej wysokości 474,3 mln zł przyznano 150 projektom.

Technologie
Zwiastun nowego „Wiedźmina” ma już kilka milionów odsłon
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Technologie
Pogrom w grach. 11 bit studios ciągnie branżę w dół
Technologie
11 bit i PCF. Czy w grach dzieje się coś złego?
Technologie
Premier: TVN i Polsat na listę spółek pod ochroną
Materiał Promocyjny
Cyfrowe narzędzia to podstawa działań przedsiębiorstwa, które chce być konkurencyjne
Technologie
Hiobowe wieści z 11 bit studios. Wiemy o którą grę chodzi
Technologie
PCF Group nie pozyskało finansowania. Co zrobi?