UOKiK bierze pod lupę sektor gier

Urząd wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące dystrybutorów, m.in. platformy Steam. Dla producentów gier to dobra wiadomość.

Publikacja: 14.05.2024 06:00

UOKiK bierze pod lupę sektor gier

Foto: Adobe Stock

Indeks WIG-gry rozpoczął tydzień od prawie 3-proc. wzrostów. Na rynek trafiła informacja, że UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w związku z podejrzeniem stosowania antykonkurencyjnych praktyk przez dostawców platform dystrybucji cyfrowej. Dotyczy to m.in. PlayStation Store i Steamu.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, podkreśla, że rynek cyfrowej dystrybucji gier wypiera sprzedaż tradycyjną.

– Jednocześnie widzimy, że na tym rynku może dochodzić do praktyk ograniczających konkurencję ze strony największych graczy. Dlatego wszcząłem postępowanie wyjaśniające i zleciłem kontrolę u trzech przedsiębiorców. Analizujemy zebrany materiał dowodowy – poinformował.

Czytaj więcej

Producenci gier sypną premierami. Kto ma szansę na globalny hit?

Kontrola odbyła się w siedzibie jednej ze spółek z grupy Sony, a także u dwóch twórców i wydawców gier. Zebrany materiał wskaże, czy mogło dojść do stosowania praktyk ograniczających konkurencję. Skutkiem takich praktyk może być wykluczenie konkurencyjnych platform, gorsze warunki dla twórców i wydawców gier, a także wyższe ceny dla graczy. Jeśli zebrany materiał potwierdzi podejrzenia, UOKiK rozpocznie postępowanie antymonopolowe i postawi zarzuty. Następnie może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. obrotu.

Producenci gier sprawy oficjalnie komentować nie chcą, co jest zupełnie zrozumiałe, zważywszy że dla zdecydowanej większości z nich wspomniane platformy, na czele ze Steamem, to najważniejsi biznesowi partnerzy. Natomiast nieoficjalnie zgodnie twierdzą, że dominacja jednej platformy nie jest korzystna, a konkurencja zawsze jest dobra. Przykładem może być inicjatywa Epica, który kilka lat temu wystartował z własną platformą i oferował studiom atrakcyjne warunki. Teraz Epic biznesowo radzi sobie kiepsko, ale sytuacja wymusiła na Steamie wprowadzenie niższych prowizji dla deweloperów i wydawców, którzy sprzedają duże wolumeny gier (marża maleje do 25 proc. z 30, gdy przychody z gry przekroczą 10 mln USD).

Technologie
11 bit studios: pękło wsparcie na poziomie 200 zł
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Technologie
11 bit i PCF. Czy w grach dzieje się coś złego?
Technologie
Premier: TVN i Polsat na listę spółek pod ochroną
Technologie
Hiobowe wieści z 11 bit studios. Wiemy o którą grę chodzi
Materiał Promocyjny
Cyfrowe narzędzia to podstawa działań przedsiębiorstwa, które chce być konkurencyjne
Technologie
PCF Group nie pozyskało finansowania. Co zrobi?
Technologie
Decyzja sądu uderza w notowania Cyfrowego Polsatu i Zygmunta Solorza