Firmy AI natrafiły na opór artystów

Producenci audiowizualni, wydawcy muzyczni oraz przedstawiciele innych branż kreatywnych w UE wystąpili do rządów o ochronę praw autorskich. Boją się sztucznej inteligencji. ZAiKS już powołał specgrupę i przygotowuje propozycje rozwiązań prawnych.

Publikacja: 11.09.2023 21:00

Firmy AI natrafiły na opór artystów

Foto: Adobe Stock

12 europejskich organizacji zrzeszających branże kreatywne wydało właśnie swoje stanowisko w sprawie sztucznej inteligencji – obawiają się one, że niekontrolowany rozwój AI uderzy w podstawę działalności twórców. Apelują o ochronę praw autorskich i postulują, aby zobowiązywać firmy z sektora AI do rejestrowania danych, na podstawie których szkolone są algorytmy.

Branża mówi jednym głosem

Wśród sygnatariuszy jest m.in. organizacja parasolowa ZAiKS-u. Ta mająca ponad 100-letnią historię polska organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi twórców jeszcze nigdy nie musiała mierzyć się z takim zagrożeniem. Algorytmy bez ograniczeń czerpią bowiem z dostępnych w sieci treści, nie zważając na to, czyja to własność. Na bazie tak zdobytych danych boty generują „własne” treści. Wykorzystują zatem czyjąś twórczość nielegalnie.

229 mln dol.

wart jest globalny rynek tzw. generatywnej sztucznej inteligencji w branży muzycznej. Wedle prognoz do 2032 r. ma on rosnąć w tempie 28 proc. rocznie – wskazują analitycy z Market.us.

Europejska koalicja autorów, wydawców, producentów, dystrybutorów i agencji fotograficznych podkreśla, że popiera rozwój technologii AI, ale przekonuje, iż innowacja i ochrona prawa autorskiego nie muszą się wykluczać. Zawnioskowała o wdrożenie „obowiązków w zakresie przejrzystości” funkcjonowania systemów sztucznej inteligencji. „Europa może przewodzić na świecie w tworzeniu ram prawnych dla AI. Może pobudzić innowacje i kreatywność, tworząc nowe możliwości biznesowe, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedzialnego i zrównoważonego jej rozwoju. Aby to osiągnąć, konieczne jest przeszkolenie systemów AI w zakresie treści, do których dostęp uzyskano zgodnie z prawem, m.in. na podstawie zezwoleń na korzystanie z utworów chronionych prawem autorskim” – czytamy w apelu.

454 mld dol.

wart jest cały światowy rynek AI. Największy udział geograficzny ma w nim region Ameryki Płn., ale eksperci z Precedence Research szacują, iż największy wzrost generować będzie Azja.

Przedstawiciele branży podkreślają, że kluczowa jest propozycja Parlamentu Europejskiego (AI Act), aby zobowiązać dostawców technologii AI do rejestrowania wykorzystywanych danych, na podstawie których szkolone są algorytmy. Miałyby one być udostępniane w taki sposób, by posiadacze tych praw mogli je w łatwy sposób identyfikować i egzekwować.

Czytaj więcej

Maszyny ze sztuczną inteligencją ruszają z Polski na podbój świata

Wizja zaprojektowana przez technogigantów

ZAiKS powołał już własną specjalną grupę ds. AI, która opracowuje własne analizy na ten temat. Nawiązała ona współpracę z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz resortem cyfryzacji. – Ten apel jest również naszym apelem. To wspólny głos dla miliona twórców i posiadaczy praw autorskich. Nasze stanowisko podzielają w zasadzie wszyscy uczestnicy rynku kreatywnego – mówi Marta de Bazelaire z grupy eksperckiej ZAiKS-u. I zaznacza, że stowarzyszenie chce lobbować za regulacjami AI w naszym kraju. – Wiemy, jak działa rynek kreatywny od podszewki i jaki wpływ na niego mają nowe technologie, takie jak AI. Dzielimy się tą wiedzą na bieżąco ze wszystkimi instytucjami, które podejmują decyzje. Powołaliśmy specjalną grupę ekspercką ds. sztucznej inteligencji, która nam przygotowuje interpretacje, analizy i propozycje rozwiązań prawnych. Przekazujemy ekspercką wiedzę decydentom – kontynuuje. Jak podkreśla nasza rozmówczyni, to niezwykle ważne, żeby wszyscy mieli obiektywny i zrównoważony obraz realiów, a nie tylko wizję zaprojektowaną przez gigantów technologicznych. – Ci mają ekonomiczny interes w tworzeniu nierówności i zarabianiu kosztem innych grup – zauważa przedstawiciela specgrupy ZAiKS-u.

Technologie
Zwiastun nowego „Wiedźmina” ma już kilka milionów odsłon
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Technologie
Pogrom w grach. 11 bit studios ciągnie branżę w dół
Technologie
11 bit i PCF. Czy w grach dzieje się coś złego?
Technologie
Premier: TVN i Polsat na listę spółek pod ochroną
Materiał Promocyjny
Cyfrowe narzędzia to podstawa działań przedsiębiorstwa, które chce być konkurencyjne
Technologie
Hiobowe wieści z 11 bit studios. Wiemy o którą grę chodzi
Technologie
PCF Group nie pozyskało finansowania. Co zrobi?