Zawirowania w Chinach mogą mieć wpływ na polskie studia

Państwo Środka drastycznie zaostrza limit gier dla niepełnoletnich. To istotna wiadomość dla polskich producentów, ale wpływ tej zmiany zależy od segmentu, w jakim działają.

Publikacja: 01.09.2021 05:15

Zawirowania w Chinach mogą mieć wpływ na polskie studia

Foto: Adobestock

Chiny są największym rynkiem gier na świecie (ponad 44 mld USD). Tamtejszy rząd już od dłuższego czasu walczy z uzależnieniem dzieci od gier. Teraz zdecydował się na wprowadzenie kolejnych restrykcji. Niepełnoletni będą mogli grać trzy godziny w tygodniu: po godzinie w piątki, soboty, niedzielę (oraz w wakacje) – podała chińska agencja prasowa Xinhua. Firmy będą też musiały wdrożyć systemy weryfikacji niepełnoletnich graczy.

Spojrzenie lokalne...

Notowania polskich studiów na wieść o zaostrzeniu przepisów w Chinach zareagowały spokojnie. Jak zmiany komentują reprezentanci branży?

– Gracze z Chin odpowiadają za około 30 proc. naszych przychodów ze sprzedaży. Dlatego z uwagą śledzimy zmiany regulacyjne wprowadzane na tym rynku. Należy liczyć się z tym, że deweloperom, którzy nie mają bardzo dobrych relacji czy też partnerstw z chińskimi firmami, będzie trudniej robić biznesy w tym kraju i sprzedawać swoje gry „z zewnątrz" – komentuje Dariusz Wolak, odpowiadający za relacje inwestorskie w 11 bit studios. Dodaje, że dlatego 11 bit studios od dłuższego czasu mocno rozwija współpracę z największymi graczami na tym rynku. – Przykładem może być mobilna wersja „Frostpunka", za której produkcję odpowiada NetEase – wskazuje Wolak.

Chiny są ważnym rynkiem również dla Ten Square Games. Jego flagowa gra „Fishing Clash" otrzymała pod koniec czerwca licencję na wydanie w Chinach. Przy okazji publikacji wyników półrocznych zarząd zasygnalizował, że początkowe wyniki „Fishing Clash" na rynku chińskim są lepsze od oczekiwań. Chiny już są jednym z pięciu największych rynków dla tej gry. Najnowszych zmian legislacyjnych spółka się nie obawia. Podkreśla, że jest wydawcą gier hobbystycznych dla osób dorosłych.

– Aby zapewnić pełne bezpieczeństwo graczy, weryfikujemy rzeczywiste dane użytkowników, zgodnie z restrykcyjną procedurą naszego chińskiego partnera – NetEase. Wziąwszy pod uwagę nasz model biznesowy i przyjęte zabezpieczenia, nie spodziewamy się wpływu nowych regulacji na pozycję i dalszy rozwój „Fishing Clash" w Chinach – komentuje Anna Idzikowska, członek zarządu Ten Square Games.

GG Parkiet

Zdaniem analityków istnieje prawdopodobieństwo, że przychody z „Fishing Clash" z rynku chińskiego nie będą aż tak wysokie, jak pierwotnie zakładano. – Niemniej jednak Chiny są dla Ten Square zupełnie nowym rynkiem, więc, mówiąc prosto, możliwe że spółka zarobi mniej, ale jednak będzie to wynik dodatni, niż miałaby mieć już zbudowaną bazę klientów i ustabilizowane przychody i nagle doświadczyć spadku sprzedaży, co może mieć miejsce w przypadku Tencenta – podkreśla Maciej Kietliński, analityk Noble Securities.

O chiński rynek walczy też PlayWay (jego gry nie przeszły jeszcze finalnej certyfikacji). Prezes Krzyszof Kostowski zwraca uwagę, że nowe ograniczenia dotyczą gier z rozgrywką online, czyli innych, niż produkuje PlayWay. – Dla nas może to być nawet plus, jeśli inni mają ograniczenia większe niż nasze gry – mówi Kostowski.

...oraz globalne...

– Tencent, NetEase i inne spółki nastawiające się na gry online w Chinach mogą odczuć niewielki spadek przychodów, spowodowany ograniczeniem czasu spędzanego przez nieletnich na graniu w gry do trzech godzin tygodniowo – uważa Kietliński. Skala tego spadku nie będzie duża. Jak wskazuje Kietliński, gracze poniżej 16. roku życia odpowiadali w II kwartale 2021 r. za zaledwie 2,6 proc. przychodów Tencenta z rynku krajowego, a poniżej 12. roku życia za 0,3 proc. – Chociaż w krótszej perspektywie marże mogą ulec zmniejszeniu w wyniku nakładów na spełnienie wymogów zgodności z nowymi przepisami – dodaje analityk.

Eksperci podkreślają, że Chiny to kraj totalitarny. Tamtejszy rynek gier jest bardzo specyficzny. Na żadnym innym nie próbuje się na taką skalę odgórnie regulować limitów czasowych grania i nie ma tak restrykcyjnej cenzury.

Technologie
Zwiastun nowego „Wiedźmina” ma już kilka milionów odsłon
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Technologie
Pogrom w grach. 11 bit studios ciągnie branżę w dół
Technologie
11 bit i PCF. Czy w grach dzieje się coś złego?
Technologie
Premier: TVN i Polsat na listę spółek pod ochroną
Materiał Promocyjny
Cyfrowe narzędzia to podstawa działań przedsiębiorstwa, które chce być konkurencyjne
Technologie
Hiobowe wieści z 11 bit studios. Wiemy o którą grę chodzi
Technologie
PCF Group nie pozyskało finansowania. Co zrobi?