(m. in. kubizm, abstrakcjonizm), to pozostała niezrozumiana, budząc szereg nieporozumień (uprzedzonych niejako samym tytułem publikacji), i w zasadzie trwa to do dzisiaj.
Około 1926 roku Witkacy zrezygnował zupełnie z malarstwa olejnego. Ograniczył się do wykonywania pastelowych portretów w ramach tzw. Firmy portretowej S. I. Witkiewicz.
Portrety te w regulaminie "firmy" zostały podzielone na 5 typów, w zależności od usytuowania na skali naturalizm-Czysta Forma. Te ostatnie, wykonywane niegdyś pod wpływem narkotyków, z którymi Witkacy zapoznał się podczas służby w Rosji,
a później "na trzeźwo", przyniosły mu sławę. Witkacy
skategoryzował swoje portrety w pięciu podstawowych typach: od A do E.
Typ A: osoba portretowana jest przedstawiona bardzo
dokładnie, bez przerysowań, bez cienia karykatury, jedynie
tło portretów typu A jest fantastyczne: dziwne postacie
zwierzęce, bujna i niespotykana roślinność, itp.
Typ B: również dokładne ujęcie portretowanego,
jednak z niewielką dozą podkreślenia jego charakterystycznych cech.
Typ C: przeznaczony głównie dla przyjaciół i znajomych, artysta wykonywał je na spotkaniach towarzyskich, czasami pod wpływem narkotyków, dlatego też na portretach typu C istnieją dopiski takie, jak Co - co oznaczało, że artysta tworzył pod wpływem kokainy, Et - eteru, Eu - eukodalu, portrety tego typu charakteryzowały się dużą dozą karykatury.
Typ D: to samo co w Typie C, jednak bez pomocy jakichkolwiek środków odurzających.
Typ E: zupełna dowolność w portretowaniu: czysta forma.
Oprócz wymienionych powyżej głównych typów,
są również portrety będące połączeniem dwóch typów,
na przykład A+E.
Dodatkowe znaki na obrazach Witkacego: Witkacy bardzo często na swoich obrazach (najczęściej portretach) dopisywał, pod wpływem czego tworzył, ale nie tylko. Na jego obrazach można więc zauważyć takie oznaczenia:
FBZ - fajka bez zaciągania,
FZZ - fajka z zaciąganiem,
NP 12 - nie palił 12 dni,
Nł 3 - nie pił 3 dni,
cof. - pił kawę,
pyfko, pywo - pił piwo.
PortreNotowania na aukcjach w 2006 roku
WITKIEWICZ Stanisław Ignacy (1885-1939)
- Portret Marii Suchoń, 23.04.1930, pastel, papier,
61,5x45,5, sygn. p.d., Agra-Art, Warszawa, 19.12.2006 lot.43
(22 0000) 32 000.
- Autoportret pod postacią kobiety, 1927, pastel, papier,
63x48, sygn. l.d., Agra-Art, Warszawa, 10.12.2006 lot.74
(25 000) 73 000.
- Portret Ireny Fedorowiczowej, 1929, pastel, papier,
69,5x49,5, sygn., Agra-Art, Warszawa, 10.12.2006 lot.75
(20 000) 28 000.
- Portret Ireny Fedorowiczowej, 1930, pastel, papier,
61,3x45,5, sygn., Agra-Art, Warszawa, 10.12.2006 lot.76
(20 000) 62 000.
- Portret kobiety, 1939, pastel, papier, 62x48,
sygn. l.d., Polswiss Art, Warszawa, 17.12.2006 lot.8 (27 000)
29 000.
- Portret mężczyzny w okularach, 1931, pastel, papier,
64x48,5, sygn. p.g., Polswiss Art, Warszawa,
17.12.2006 lot.9 (27 000) 27 000.
- Kompozycja, 1906, węgiel, papier, 29x41,5, sygn. p.d.,
Agra-Art, Warszawa, 26.03.2006 lot.1 (8000) 30 000.
- Młoda Jakutka w okularach, 1934, pastel, papier, 64x47,
sygn. l.d., Rempex, Warszawa, 25.10.2006 lot.234 (32 000)
36 000.
- Portret kobiety, 1917, pastel, papier, 62x48, sygn. p.d., Rempex, Warszawa, 30.08.2006 lot.255 (28 000) 40 000.
- Portret kobiety, pastel, papier, 66x47, Desa Unicum, Warszawa, 22.06.2006 lot.103 (17 000) 17 000.
- Portret mężczyzny, 1935, pastel, papier, 61x47, sygn. d., Rempex, Warszawa, 21.06.2006 lot.213 (26 000) 23 000w.
- Portret Zofii Piotrowskiej, 1931, pastel, papier, 65x49,
sygn. d., Rempex, Warszawa, 22.11.2006 lot.247 (17 000)
17 000.
(źródło: Rocznik Aukcyjny)