AB SA: Gracze i Windows ratują pecety

Nie widać końca trwającego od kilku lat spadkowego trendu na rynku komputerów.

Publikacja: 16.07.2018 05:03

AB SA: Gracze i Windows ratują pecety

Foto: Adobestock

Jak pokazują najnowsze dane firmy analitycznej Gartner, globalny popyt na pecety, zarówno stacjonarne, jak i notebooki, w 2018 r. spadnie o ponad 4 proc. To oznacza, że w br. na rynek trafi aż o 9 mln mniej tych urządzeń niż w 2017 r. Do 2020 r. sprzedaż ma stopnieć o 24 mln egzemplarzy. O kryzysie nie może być jednak mowy.

Zbigniew Mądry, członek zarządu AB, krajowego dystrybutora IT, twierdzi, że w Polsce nie widać wcale tak dużych spadków w sektorze PC, jak w innych krajach. Jak tłumaczy, analizy i wyniki sprzedażowe spółki wskazują, że zainteresowanie sprzętem stacjonarnym nie spada, a trend ten powinien się utrzymać. To realny scenariusz, bo prognozy PMR Research przewidują, iż polskie firmy chcą w 2018 r. zwiększyć wydatki na IT. Co więcej, pozytywny impuls na rynku PC da zakończenie wsparcia dla systemu Windows 7 w 2020 r. Gartner spodziewa się w konsekwencji fali migracji na komputery z Windows 10 (w naszym kraju Windows 7 zainstalowany jest na grubo ponad 1/3 pecetów). Dodatkowy impuls daje też boom na tzw. sprzęt gamingowy. To właśnie dynamicznie rosnąca sprzedaż drogich urządzeń dla graczy (np. za laptopy gamingowe Predator Helios trzeba zapłacić 4,5–7 tys. zł) napędza producentów. A ich sytuacja nie jest łatwa. Ranjit Atwal, dyrektor badań w firmie Gartner, zauważa, że możliwości PC rosną, karty graficzne są coraz bardziej zaawansowane, a kupujący wybierają sprzęty z dużymi ekranami. To w konsekwencji podnosi koszty. Tymczasem, by wyhamować spadki, producenci powinni obniżać ceny. Ale tak się nie stanie. – W 2018 r. czeka nas dalszy wzrost cen – twierdzi Ranjit Atwal. Efekty są takie, że – jak wynika z danych IDC – np. sprzedaż komputerów Asusa w ub.r. spadła o 10 proc., a Lenovo – o 1,2 proc.

W tej sytuacji dotychczasowa nisza na rynku PC, czyli urządzenia gamingowe, stała się dla producentów komputerów zbawieniem. Jak pokazują najnowsze wyniki Acera, popyt na nie wystrzelił. Sprzedaż tych drogich sprzętów w I połowie br. skoczyła (wartościowo) aż o 107 proc., a produkty tego typu odpowiadają już za 15 proc. światowych obrotów firmy z Tajwanu. Koncern nie ujawnia danych sprzedaży tego segmentu w naszym kraju, ale przekonuje, że wyniki są bardzo dobre. - Jeśli chodzi o gaming jesteśmy jednym ze strategicznych rynków Acera w regionie Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu – mówi Patryk Roszko, manager w Acer Polska. – Wygląda na to, że nie sprawdziły się prognozy sceptyków o tym, że sprzęt dla graczy to przejściowy trend – dodaje nasz rozmówca.

GG Parkiet

Wskazuje na badania Context, według których w II kwartale 2017 r. przychody ze sprzedaży sprzętu dla graczy wzrosły w Polsce o 47 proc. Pod tym względem w Europie wciąż jesteśmy choćby za Rosją, Norwegią i Finlandią.

– Ale dynamika jest większa niż w Niemczech, Hiszpanii, Francji czy Portugalii. Spora zasługa w tym też szybko rozwijającego się rynku esportu w Polsce – on przyciąga uwagę publiczności poprzez turnieje jak Intel Extreme Masters w Katowicach, czy imprezy dla graczy jak Poznań Game Arena, Warsaw Games Week czy rozgrywki Polskiej Ligi Esportowej, czy ESL Mistrzostw Polski – wylicza Roszko.

Problemów z pewnością nie ma natomiast na rynku smartfonów, które częściowo odpowiadają za kurczący się popyt na pecety. Według Gartnera w latach 2017–2020 sprzedaż wzrośnie o 60 mln szt. W br. sięgnie ona 1,87 mld egzemplarzy. W tym kontekście imponują najnowsze statystyki ujawnione przez Huawei. Sprzedaż smartfonów Honor (tańsza marka chińskiego producenta) tylko w I połowie 2018 r. wzrosła poza Chinami rok do roku o imponujące 150 proc.

Analizy Canalys pokazują, że popyt na tę kategorię produktów elektroniki użytkowej w Europie Centralnej w I kw. br. wzrósł o ponad 12 proc. Dus

IT AB
Technologie
Zwiastun nowego „Wiedźmina” ma już kilka milionów odsłon
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Technologie
Pogrom w grach. 11 bit studios ciągnie branżę w dół
Technologie
11 bit i PCF. Czy w grach dzieje się coś złego?
Technologie
Premier: TVN i Polsat na listę spółek pod ochroną
Materiał Promocyjny
Cyfrowe narzędzia to podstawa działań przedsiębiorstwa, które chce być konkurencyjne
Technologie
Hiobowe wieści z 11 bit studios. Wiemy o którą grę chodzi
Technologie
PCF Group nie pozyskało finansowania. Co zrobi?