Rynek gier zanotuje w 2020 r. solidny wzrost

O ponad 9 proc., do niemal 160 mld USD, urośnie w tym roku globalna sprzedaż nowych tytułów.

Publikacja: 13.05.2020 05:20

Rynek gier zanotuje w 2020 r. solidny wzrost

Foto: Adobestock

WIG.GAMES we wtorek zyskiwał, sięgając 28 tys. pkt. Jest o 45 proc. wyżej niż na początku roku, a od marcowego załamania indeksów poszedł w górę o niemal 90 proc. CD Projekt – największa spółka wchodząca w jego skład – we wtorek zyskiwał ponad 2 proc. i jest obecnie wyceniany na prawie 36 mld zł. Inwestorzy czekają na wyniki za I kwartał (zostaną opublikowane 28 maja), w których powinien być widoczny pozytywny wpływ serialu Netflixa na sprzedaż gry „Wiedźmin".

Hurraoptymizmu nie ma

Tymczasem pojawiła się nowa prognoza firmy Newzoo, analizującej rynek gier. Według niej w 2020 r. 2,7 mld graczy na świecie wyda 159,3 mld USD. Zważywszy na fakt, że prognoza pojawiła się po ponad dwóch miesiącach od wybuchu pandemii, zapewne uwzględnia już jej wpływ. Z jednej strony ponad 9-proc. dynamika wygląda bardzo dobrze, a wartość niemal 160 mld USD też prezentuje się imponująco. Jednak jeśli sięgniemy po wcześniejsze prognozy Newzoo, to pojawia się konsternacja.

Jak wskazuje Konrad Księżopolski, szef działu analityków Haitong Banku, pomimo pozytywnego wpływu pandemii na rynek gier nie widać, aby najnowsze prognozy Newzoo były zwiększone.

– W połowie czerwca 2019 r., kiedy Newzoo formułowało prognozę na 2019 r. w kwocie 152 mld USD, szacunki na 2020 r. wskazywały poziom 164,5 mld USD. W połowie listopada szacunki na rok 2019 zostały delikatnie zweryfikowane w dół, do 149 mld USD, jako efekt wolniejszego tempa wzrostu na rynku konsol. Natomiast nie było informacji o szacunkach na 2020 r. Można zatem założyć, że pozostały niezmienione – podkreśla ekspert.

Reasumując: okazuje się, że nowe prognozy Newzoo na 2020 r. – mimo pozytywnego wpływu lockdownu na rynek gier – są niższe od wcześniejszych. Dlaczego? – Może to wynikać z większej niepewności i niewiadomego wpływu spowolnienia gospodarczego (w tym wzrostu bezrobocia) na segment gier – wyjaśnia ekspert Haitong Banku.

Gry mobilne wiodą prym

Według Newzoo w 2023 r. globalny rynek gier będzie wart 200 mld USD. Szacunki dla Polski nie są upublicznione, ale dla krajowych studiów i tak ważniejsze są tendencje globalne, ponieważ zdecydowaną większość swoich tytułów sprzedają one za granicą – w Stanach Zjednoczonych, Europie Zachodniej i Azji.

Rynek gier można podzielić zasadniczo na trzy obszary: mobilny, konsolowy i komputerowy. Już od kilku kwartałów analitycy oceniają, że największy potencjał mają gry mobilne. Najnowsze prognozy Newzoo też to zakładają. Według nich sprzedaż gier mobilnych urośnie w tym roku o ponad 13 proc., do przeszło 77 mld USD. Z kolei przychody z gier konsolowych mogą pójść w górę o niemal 7 proc., do ponad 45 mld USD. Niższy, bo niespełna 5-proc., może być natomiast wzrost sprzedaży gier na komputery PC. Jej wartość sięgnie 37 mld USD. Warto odnotować, że choć generalnie pandemia branży gier pomaga, to zawirowania w gospodarce nie pozostają bez wpływu chociażby na fizyczną dystrybucję gier.

GG Parkiet

Na GPW (uwzględniając też NewConnect) notowanych jest ponad 40 firm zajmujących się grami. Są wśród nich również reprezentanci sektora mobilnego, m.in. Vivid Games czy Ten Square Games. Ten ostatni systematycznie drożeje i nadal zbiera pozytywne zalecenia od poszczególnych biur maklerskich (niedawno cenę docelową dla akcji TSG podniosły Haitong Bank i Trigon DM).

Dlaczego rynek gier mobilnych tak mocno rośnie?

– Jednym z powodów jest olbrzymia i stale powiększająca się baza potencjalnych użytkowników. Są nią wszyscy posiadacze smartfonów i tabletów – podsumowuje Księżopolski.

Technologie
CD Projekt odsłania karty. Wiemy o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Technologie
Pogrom w grach. 11 bit studios ciągnie branżę w dół
Technologie
11 bit i PCF. Czy w grach dzieje się coś złego?
Technologie
Premier: TVN i Polsat na listę spółek pod ochroną
Materiał Promocyjny
Cyfrowe narzędzia to podstawa działań przedsiębiorstwa, które chce być konkurencyjne
Technologie
Hiobowe wieści z 11 bit studios. Wiemy o którą grę chodzi
Technologie
PCF Group nie pozyskało finansowania. Co zrobi?