Pandemia mocno pomaga twórcom gier mobilnych

Covid-19 przełożył się na wzrost zainteresowania cyfrową rozrywką. Jakie będzie II półrocze?

Publikacja: 07.07.2020 05:15

Pandemia mocno pomaga twórcom gier mobilnych

Foto: Adobestock

Beneficjentem pandemii jest cała branża gier, ale najwyższy wzrost notują produkcje na urządzania mobilne. W 2019 r. sektor ten urósł „tylko" o 13 proc., podczas gdy w I półroczu 2020 r. dynamika w ujęciu wartościowym przekroczyła 21 proc. – wynika z danych Sensor Tower. Gry pobrano łącznie 28,5 mld razy, czyli o 42,5 proc. więcej niż w takim samym okresie 2019 r.

Rynek z potencjałem

– Pandemia, lockdown, pozostanie w domach, brak lub znacznie ograniczona możliwość rozrywki i aktywności poza domem – to wszystko spowodowało wyraźny wzrost popularności tzw. domowej rozrywki, do której można zaliczyć serwisy streamingowe, jak Netflix, ale także, a może przede wszystkim, gaming – komentuje Konrad Księżopolski, dyrektor działu analiz Haitong Banku. Dodaje, że wzrost popularności gier mobilnych wiąże się także z faktem ich łatwej „konsumpcji": każdy, kto ma smartfon lub tablet, może z nich korzystać. Poza tym w większości są one darmowe, przynajmniej na początku.

– Jeśli jednak chodzi o II połowę 2020 r., to nie spodziewałbym się utrzymania tak mocnych dynamik (ale powinny być wyższe niż w 2019 r.). Życie wraca do normalności i zaangażowanie graczy może lekko spaść. Z drugiej strony pandemia spowodowała, że przybyło dużo nowych graczy i część z nich powinna pozostać na długo – ocenia Księżopolski. Jego zdaniem rynek gier mobilnych ma potencjał do wzrostu w tempie 10–15 proc. rocznie przez następnych kilka lat.

Wycena TSG bije rekordy

Na GPW są notowane spółki specjalizujące się w produkcji gier mobilnych. To przede wszystkim Ten Square Games, T-Bull, BoomBit czy Vivid Games. Największą popularnością na rynku w ostatnich miesiącach cieszy się ta pierwsza: od stycznia jej wycena urosła o 190 proc. W poniedziałek kurs TSG zyskiwał 6 proc., do 602 zł, co oznacza, że kapitalizacja przebiła pułap 4,3 mld zł. Według wydanych od momentu wybuchu pandemii rekomendacji notowania wrocławskiego studia mają jeszcze potencjał do wzrostu. Średnia z cen docelowych wynosi 631,6 zł, co implikuje 5-proc. przestrzeń do zwyżki w stosunku do aktualnego kursu – wynika z naszych szacunków.

Sprzedaż pod lupą

Szacunkowe skonsolidowane przychody Ten Square Games wyniosły w II kwartale 2020 r. 169,5 mln zł i były rekordowe w historii spółki. W takim samym okresie 2019 r. sprzedaż wyniosła niespełna 95 mln zł. Maciej Zużałek, prezes TSG, podkreśla, że w I i II kwartale 2020 r. spółka zintensyfikowała działania marketingowe w odpowiedzi na zmiany w otoczeniu rynkowym spowodowane pandemią Covid-19. – Pozyskani przez nas gracze będą generować przychody głównie w kolejnych miesiącach, dzięki czemu w nadchodzących kwartałach będziemy mogli nadal wzmacniać wyniki finansowe – twierdzi.

GG Parkiet

Danymi finansowymi podzielił się też T-Bull, ale one dotyczą na razie I kwartału. Jest w nich już widoczny pozytywny wpływ pandemii. W sumie w styczniu, lutym i marcu studio do swoich gier przyciągnęło łącznie 26 mln nowych użytkowników.

Z kolei w przypadku BoomBitu w I półroczu 2020 r. szacunkowe przychody z gier wyniosły 70 mln zł, podczas gdy w całym 2019 r. sprzedaż sięgnęła 49,7 mln zł. Od początku roku do połowy czerwca liczba pobrań przekroczyła 100 mln. W samym I kwartale przychody giełdowej spółki urosły rok do roku ponadczterokrotnie, do 37,8 mln zł, a zysk netto sięgnął 6,4 mln zł wobec 0,1 mln zł straty przed rokiem. Zarząd zasygnalizował jednak, że po rekordowym I kwartale dynamika wyników w kolejnych okresach będzie niższa.

Sektor gier jest liderem zwyżek na GPW w ostatnich miesiącach. WIG.GAMES od marcowego załamania wzrósł ponaddwukrotnie.

Technologie
Alphabet wart już ponad 2 bln dolarów
Technologie
Asseco SEE się rozpędza
Technologie
Asseco SEE zapowiada przyspieszenie
Technologie
Shoper z mocnym wynikami. Akcje drożeją
Technologie
11 bit studios zdominowało kalendarz premier
Technologie
Drago odcina kupony od flagowej produkcji