Branża gier na razie dzielnie sobie radzi z pandemią

Studia przeszły na model pracy zdalnej. Deklarują, że produkcja tytułów idzie zgodnie z planem. Ale dywidendy od firm z tego sektora będą jeszcze większym ewenementem niż rok temu.

Publikacja: 31.03.2020 05:25

Branża gier na razie dzielnie sobie radzi z pandemią

Foto: AFP

Od kilku dni wyceny w branży utrzymują się na stosunkowo stabilnym poziomie. Łączna kapitalizacja notowanych na GPW studiów wynosi ponad 33 mld zł, z czego przeszło 80 proc. przypada na CD Projekt. Firma podtrzymuje wrześniowy termin premiery „Cyberpunka", a inwestorzy zastanawiają się, czy studio wypłaci w tym roku dywidendę.

Pewniak? PlayWay

CD Projekt nie ma ustalonej polityki dywidendowej i trudno od niego wymagać, żeby już teraz definitywnie określił się w tej kwestii. Analitycy zwracają uwagę, że zyski CD Projektu mocno wzrosną w tym roku dopiero po premierze „Cyberpunka", a przełożenie gry (początkowo planowana była na kwiecień) wiąże się z dodatkowymi nakładami finansowymi, jakie musi ponieść spółka.

Pod znakiem zapytania stoi też dywidenda w Ten Square Games, które jeszcze do niedawna było traktowane jako pewniak. Niedawno zarząd zasygnalizował, że z uwagi na obecną niepewną sytuację związaną z pandemią decyzja w sprawie dywidendy jeszcze nie zapadła. Zysk netto TSG w 2019 r. wyniósł 76 mln zł (wobec 36 mln zł w 2018 r.). Podbiła go ulga IP Box wpływająca na efektywną stawkę podatkową. Wyniosła ona w TSG niespełna 10 proc. wobec tradycyjnych 19 proc.

Inwestorzy zastanawiają się też, jak będzie z dywidendą w PlayWayu, który wcześniej sygnalizował, że może wypłacić nawet do 100 proc. zeszłorocznego zysku. – Nie planujemy zmian – tak odpowiedział w poniedziałek na nasze pytanie Krzysztof Kostowski, prezes i wiodący akcjonariusz giełdowej spółki. Jej wyniki za 2019 r. nie są jeszcze znane – publikację raportu rocznego zaplanowano na koniec kwietnia. Jednak bazując na danych za trzy kwartały, można śmiało założyć, że cały 2019 r. był dla grupy udany, a pieniędzy na jej kontach nie brakuje.

Warto odnotować, że PlayWay niedawno sprzedał 500 tys. akcji firmy Games Operators (za kilkanaście dni zadebiutuje na GPW). Biorąc pod uwagę cenę sprzedaży ustaloną w IPO (22 zł), można oszacować, że PlayWay zainkasował w sumie 11 mln zł.

WHO zaleca... gry

Nadchodzące spowolnienie gospodarcze w dłuższym okresie uderzy również w branżę gier. Niewykluczone, że gracze będą bardziej powściągliwi w wydatkach. Na razie jednak nie pojawiły się nowe prognozy dla globalnego rynku cyfrowej rozrywki. Dotychczasowe zakładają kilkuprocentowy wzrost. Co więcej, portal Steam w ostatnich tygodniach notuje bezprecedensowe wzrosty.

Niewykluczone są dalsze zwyżki. W poniedziałek na rynek trafiła informacja, że Światowa Organizacja Zdrowia oraz firmy działające w sektorze cyfrowej rozrywki (m.in. Activision Blizzard, Snap Games czy Amazon Appstore) zwarły szyki i zachęcają do zostania w domu, spędzenia tego czasu na graniu oraz do komunikowania się z bliskimi przez gry online lub media społecznościowe. Firmy zachęcającą też do stosowania się do zaleceń zdrowotnych WHO związanych z trwającą pandemią.

Co ciekawe, jeszcze kilkanaście miesięcy temu o WHO w kontekście branży gier było głośno w zupełnie innym kontekście: organizacja ta chciała wpisać gry komputerowe na listę czynników powodujących uzależnienie.

Technologie
Pogrom w grach. 11 bit studios ciągnie branżę w dół
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Technologie
11 bit i PCF. Czy w grach dzieje się coś złego?
Technologie
Premier: TVN i Polsat na listę spółek pod ochroną
Technologie
Hiobowe wieści z 11 bit studios. Wiemy o którą grę chodzi
Materiał Promocyjny
Cyfrowe narzędzia to podstawa działań przedsiębiorstwa, które chce być konkurencyjne
Technologie
PCF Group nie pozyskało finansowania. Co zrobi?
Technologie
Decyzja sądu uderza w notowania Cyfrowego Polsatu i Zygmunta Solorza