Potężna przecena CD Projektu

Nakłady na „Cyberpunka" zwróciły się już z przedsprzedaży. Skąd zatem tąpnięcie kursu?

Publikacja: 12.12.2020 05:13

Potężna przecena CD Projektu

Foto: materiały prasowe

Od poniedziałkowego maksimum kurs CD Projektu spadł o ponad 30 proc. Oznacza to obniżenie się kapitalizacji rynkowej o niemal 14 mld zł. W piątek po południu CD Projekt nie był już drugą (za Allegro) spółką w zestawieniu największych, krajowych firm na warszawskiej giełdzie. Wyprzedziły go KGHM i PKO BP, mimo że ich kursy też w piątek spadały.

Urealnienie wyceny

Analitycy, których poprosiliśmy o komentarz, oceniają, że byliśmy świadkami przereagowania na CD Projekcie i zakładają, że do końca roku powinno nastąpić odbicie. Podkreślają, że oceny „Cyberpunka 2077" są coraz lepsze, a przed świętami poznamy kolejne wyniki sprzedażowe. Na Steamie gra nadal bije rekordy. Zarząd zasygnalizował, że dalsza sprzedaż powinna być równie dobra, jak przedpremierowa. – Wierzę, że 31 grudnia będziemy nie mniej zadowoleni niż dziś – mówił, komentując przedsprzedaż Adam Kiciński, prezes CD Projektu.

Oczekiwania dotyczące „Cyberpunka" były bardzo wygórowane i przez ostatnich kilkanaście miesięcy windowały kurs CD Projektu. W dniu premiery spadł o 4 proc., a w piątek przecena się pogłębiła przy potężnych obrotach. Po południu akcje taniały o 11 proc. Do godz. 16.00 właściciela zmieniły akcje o wartości przekraczającej 900 mln zł. Stanowiło to ponad połowę obrotu w całym WIG20.

Notowaniom nie pomogła nawet pozytywna informacja, która w piątek rano trafiła na rynek. Wynika z niej, że nakłady na „Cyberpunka" zwróciły się już w przedsprzedaży (8 mln sztuk), co jest ewenementem w przypadku tak dużej gry. Mowa tu nie tylko o kosztach produkcji, ale też marketingu i promocji, łącznie z tymi planowanymi do końca 2020 r. Z czego zatem wynikały czwartkowe i piątkowe spadki?

GG Parkiet

Analitycy wskazują na kilka czynników. Podkreślają, że do głosu doszły emocje, pękają stop lossy, które pogłębiają spadek notowań. Do tego mamy fundusze grające na krótko (w przypadku CD Projektu to Melvin), zagraniczne biura obniżające rekomendacje (Barclays) oraz dyskontowanie słabych recenzji na konsole, gdzie gra działa najgorzej z uwagi na błędy techniczne.

Recenzje pod lupą

Premiera „Cyberpunka" w wersji na komputery PC w serwisach Steam, GOG i Epic Store oraz na Google Stadia odbyła się w czwartek. Prace nad grą trwały osiem lat.

Na koniec września 2020 r. nakłady na prace rozwojowe segmentu produkcyjnego grupy wynosiły 494,6 mln zł. Pozycja ta zawiera głównie koszty prac nad „Cyberpunkiem". Zdaniem analityków po uwzględnieniu nakładów na marketing łączne koszty prac nad nową grą przekroczyły miliard złotych. Na portalu Metacritic gra zebrała początkowo 91 pkt na 100, a w piątek po południu średnia spadła do 90 pkt. Z kolei na portalu Steam początkowo 71 proc. opinii było pozytywnych, odsetek ten systematycznie rósł i w piątek sięgał 76 proc.

Sektor pod presją

Na rynku głównym i NewConnect notowanych jest w sumie ponad 50 spółek zajmujących się grami. Największe zrzeszone są w indeksie WIG.GAMES. W ostatnich kilkunastu miesiącach szedł on w górę wraz z drożejącym CD Projektem. Natomiast w ostatnich dniach pociągnął on indeks mocno w dół. W piątek po południu tracił ponad 4 proc.

Taniały, choć zdecydowanie mniej niż CD Projekt, również inne duże spółki, tworzące ten indeks, m.in. PlayWay i Ten Square Games. Akcje tej ostatniej wyceniano w piątek na 519 zł po spadku o prawie 2 proc. Tymczasem na rynek trafiła rekomendacja DM BDM dla tej spółki, implikująca niemal 32-proc. przestrzeń do zwyżki. Analitycy zwracają uwagę na zaskakująco dobre postępy nowo wydanej gry „Hunting Clash". Może być ona motorem napędowym dalszej poprawy wyników grupy.

Technologie
Zwiastun nowego „Wiedźmina” ma już kilka milionów odsłon
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Technologie
Pogrom w grach. 11 bit studios ciągnie branżę w dół
Technologie
11 bit i PCF. Czy w grach dzieje się coś złego?
Technologie
Premier: TVN i Polsat na listę spółek pod ochroną
Materiał Promocyjny
Cyfrowe narzędzia to podstawa działań przedsiębiorstwa, które chce być konkurencyjne
Technologie
Hiobowe wieści z 11 bit studios. Wiemy o którą grę chodzi
Technologie
PCF Group nie pozyskało finansowania. Co zrobi?