OZZPA: mamy umowy. Kina: działanie metodą „faktów dokonanych”

Trwa lobbingowa batalia operatorów kin z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (OZZPA) o stawki należne twórcom.

Publikacja: 19.01.2022 05:00

OZZPA: mamy umowy. Kina: działanie metodą „faktów dokonanych”

Foto: Adobestock

Jak się okazuje, nie czekając na decyzje ministra kultury w tej sprawie, organizacje zaczęły wysyłać kinom, szczególnie tym małym, umowy z nowymi warunkami rozliczeniowymi.

– Wiem, że około 50 kin, które należą do naszego stowarzyszenia, otrzymało od OZZPA propozycje podpisania umów z warunkami rozliczeń. W mojej ocenie to próba działania metodą „faktów dokonanych". Wszystkim kinom mówię: wstrzymajcie się. Czekajmy, co zaproponuje minister – mówi Zbigniew Żmigrodzki, prezes Stowarzyszenia Kina Polskie.

Stowarzyszenie to grupuje kina prywatne, domy kultury i kina zlokalizowane w obiektach samorządów, a prowadzone przez osoby prywatne – wylicza Żmigrodzki, nie zdradzając, ile ekranów w sumie przyciągnął. – Szacujemy, że odpowiadają za 25–30 proc. obrotów rynku kinowego w Polsce – mówi tylko.

– Spór z organizacjami zarządzania prawami autorskimi to spór o wielkość opłat, a nie o zasadę. Nigdy nie mówiliśmy, że nie chcemy płacić składek na rzecz twórców.

– Sytuacją idealną byłoby, gdyby kina odprowadzały na rzecz wszystkich uprawnionych 1 proc. ceny biletu. 2,3–2,4 proc. to poziom, który branża jeszcze zniesie – dodaje.

– Dla nas ważny byłby jednoznaczny zapis, że naliczenie jest przeprowadzane również od części dystrybutora. Wtedy kino mogłoby to uwzględnić w rozliczeniu z dystrybutorem – nie kryje.

Głos małych kin to ważny głos w debacie, bo to na małych przedsiębiorców rząd zwraca większą uwagę niż na firmy duże, jak sieci multipleksów.

OZZPA pytane przez nas, czy ich oczekiwania co do stawek nie są wygórowane, zaprzecza. Uważa, że dowodem na to jest fakt, że kina podpisują z nimi umowy i uiszczają składki. Taki argument podaje np. Piotr Chaberski, zastępca dyrektora w SFP-ZAPA (Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych). – Do tej pory zawarte zostały już aktualne kontrakty z podmiotami o różnej formie działalności (domy kultury, spółki kapitałowe), w których stawki dla twórców reprezentowanych przez SFP-ZAPA i ZAIKS, to odpowiednio 1,05 proc. i 1,05 proc. Podmioty te nie zgłosiły żadnych zastrzeżeń do stawek obu organizacji – mówi.

W 2021 r. umowy z OZZPA podpisały Multikino i Helios (grupa Agory). Tomasz Jagiełło, prezes Heliosa, mówił nam, iż liczy na spadek stawki. ziu

Firmy
W Rafako czekają na syndyka i plan ratowania spółki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Firmy
Czy klimat inwestycyjny się poprawi?
Firmy
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Firmy
Na co mogą liczyć akcjonariusze Rafako
Materiał Promocyjny
Cyfrowe narzędzia to podstawa działań przedsiębiorstwa, które chce być konkurencyjne
Firmy
Wysyp strategii spółek. Nachalna propaganda czy dobra praktyka?
Firmy
Kernel wygrywa z akcjonariuszami mniejszościowymi. Mamy komentarz KNF