CD Projekt skończył rok olbrzymią stratą netto

Zarząd producenta i dystrybutora gier komputerowych oczekuje, że tegoroczne przychody wzrosną do 90 mln złotych, a zysk operacyjny sięgnie 8–10 mln złotych

Publikacja: 26.03.2010 07:41

CD Projekt skończył rok olbrzymią stratą netto

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Łącząca się z Optimusem grupa CD Projekt nie zaliczy 2009 r. do udanych. Obroty spółki spadły o połowę, do 80 mln zł. Strata netto wyniosła „grube” kilkadziesiąt milionów złotych.

[srodtytul]Rynek nie pomaga[/srodtytul]

– Poprzedni rok dla dystrybutorów i producentów gier był bardzo trudny. Sklepy odsyłały gry zalegające w magazynach do producentów. Dodatkowo musieliśmy utworzyć bardzo duże rezerwy związane z przeszacowaniem aktywów na potrzeby transakcji z Optimusem – tłumaczy Michał Kiciński, członek zarządu CD Projektu i jeden z założycieli spółki. Polskie sklepy odesłały firmie gry za 36 mln zł. Z krajów ościennych zwroty wyniosły kolejne 15 mln zł.

W ramach restrukturyzacji CD Projekt zrezygnował z niskomarżowej dystrybucji podzespołów komputerowych, co oznaczało 14 mln zł ubytku w przychodach. Z pracą w grupie pożegnało się również 120 osób (zostało 220).

Kiciński nie chce zdradzić, ile dokładne wyniosła zeszłoroczna strata. – Z ostateczną oceną poczekajmy, aż raport zostanie zbadany przez audytora. Będzie liczona w dużych dziesiątkach milionów złotych – wyjaśnia. Twierdzi, że na poziomie EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja) grupa miała w 2009 r. zysk. – Dotyczy to jednak tylko trzech naszych głównych linii biznesowych, z którymi wiążemy naszą przyszłość, czyli produkcji gier, dystrybucji gier i sprzedaży gier w kanale internetowym – precyzuje.

[srodtytul]Rok zmian[/srodtytul]

Według przedstawiciela CD Projektu bieżący rok ma być dla grupy trochę lepszy. Sprzedaż ma wzrosnąć do 90 mln zł, a zysk operacyjny sięgnąć 8–10 mln zł. Firma zamierza wprowadzić do oferty dystrybucyjnej gier kilka nowych hitów. Chce też mocno wejść w sprzedaż filmów Disneya. Od listopada 2009 r., kiedy spółka ruszyła z tego typu sprzedażą, znalazła klientów na 200 tys. filmów. Plan na ten rok zakłada wzrost sprzedaży do 1 mln egzemplarzy.

Równie duże nadzieje CD Projekt wiąże z internetową dystrybucją gier (głównie starszych, tzw. klasyków). Stworzony przez spółkę serwis Gog. com chce się znaleźć w pierwszej światowej trójce tego typu przedsięwzięć. Serwis ma obecnie w ofercie 200 gier i przez ostatni rok sprzedał ich aż 1 mln sztuk (są ściągane przez Internet). Jedna kosztuje co naj- mniej 5,99 USD. Ponad połowa sprzedaży jest realizowana na rzecz klientów z USA. – Chcemy w tym roku podwoić sprzedaż – zapowiada Kiciński.

[srodtytul]Wiedźmin 2 za rok[/srodtytul]

Nie w tym, ale dopiero w przyszłym roku planowana jest premiera sztandarowego produktu CD Projektu – gry Wiedźmin 2. Żeby dokończyć prace CD Projekt, już po fuzji z Optimusem (w sądzie czeka na rejestrację emisja, którą objęli właściciele grupy CDP), będzie potrzebował do 10 mln zł. – Nie myślimy o emisji akcji – zapewnia Kiciński. Firma liczy, że w 2011 r. sprzeda grubo ponad 1 mln egzemplarzy Wiedźmina 2.

Premiera ma mieć pozytywny wpływ na przychody ze sprzedaży CD Projektu. W 2011 r. mają sięgnąć 120 mln zł.

Technologie
Zwiastun nowego „Wiedźmina” ma już kilka milionów odsłon
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Technologie
Pogrom w grach. 11 bit studios ciągnie branżę w dół
Technologie
11 bit i PCF. Czy w grach dzieje się coś złego?
Technologie
Premier: TVN i Polsat na listę spółek pod ochroną
Materiał Promocyjny
Cyfrowe narzędzia to podstawa działań przedsiębiorstwa, które chce być konkurencyjne
Technologie
Hiobowe wieści z 11 bit studios. Wiemy o którą grę chodzi
Technologie
PCF Group nie pozyskało finansowania. Co zrobi?