Dywidendy twórców gier to ewenement

Nie wszystkie studia zamknęły rok zyskiem. Te, którym to się udało, w zdecydowanej większości przeznaczą środki na dalszy rozwój

Publikacja: 14.01.2019 05:11

Dywidendy twórców gier to ewenement

Foto: Adobestock

Trudno sprowadzać wszystkich producentów gier do jednego mianownika, bo dla niektórych zeszły rok był kiepski, a dla innych rekordowy. W tej ostatniej grupie jest m.in. PlayWay, który ma na koncie kilka udanych premier, czy 11 bit studios, odcinający kupony od „Frostpunka". Nie zawsze jednak rekordowe zyski przekładają się na chęć płacenia dywidendy. Zapytaliśmy analityków, które spółki giełdowe z tej branży w 2019 r. podzielą się zyskiem, i uzyskaliśmy identyczne odpowiedzi: pewniaków mamy tylko dwóch.

Dużo gotówki do podziału

Chodzi o Ten Square Games i wspomnianego już PlayWaya.

– Obie spółki mają nadwyżki gotówki oraz określoną politykę dywidendową – komentuje Maciej Hebda, szef zespołu analiz technologicznych Vestora Domu Maklerskiego. W TSG polityka zakłada wypłatę do 75 proc. skonsolidowanego zysku, a w PlayWayu od 90 proc. jednostkowego zarobku, jeśli spełnione zostaną dwa warunki (obecnie są spełnione).

Łukasz Kosiarski, ekspert z Pekao Investment Banking, podkreśla, że obie spółki miały udany 2018 r., wypracowały spore nadwyżki gotówki i nie mają dużych planowanych wydatków na najbliższe kwartały.

PlayWay i Ten Square Games działają w różnych modelach biznesu. Ta pierwsza jest de facto wydawcą, koncentruje się na niskobudżetowych tytułach, z których znaczącą część stanowią symulatory. Na 2019 r. planuje ponad 30 premier. Nic więc dziwnego, że zdaniem analityków 2019 r. zapowiada się dla niej rekordowo. Z kolei TSG działa w segmencie mobilnym. W zeszłym roku jego wyniki finansowe notowały imponujące zwyżki. Dobrze radził sobie też kurs akcji. TSG jest jednym z nielicznych zeszłorocznych debiutantów, którzy dali inwestorom zarobić. Powodów do narzekania nie mają też akcjonariusze PlayWaya – obecnie jego akcje są wyceniane na prawie 155 zł. Rok temu były o połowę tańsze.

Inwestycje priorytetem

Dodatnią stopę zwrotu przyniosły też w 2018 r. akcje 11 bit studios i CD Projektu. Ta ostatnia spółka w 2017 r. podzieliła się z akcjonariuszami zyskiem (wypłaciła w sumie około 100 mln zł), ale już wtedy zaznaczała, że dywidenda ma charakter jednorazowy.

– Nie oczekujemy dywidendy od CD Projektu ani od 11 bit studios. Spółki te konserwatywnie podchodzą do zarządzania gotówką i chcą zachować bufor bezpieczeństwa w okresie intensywnej pracy nad nowymi tytułami – „Cyberpunkiem 2077" oraz „Projektem 8" – mówi Hebda. Z kolei Kosiarski dodaje, że 11 bit studios zamiast dywidendy zdecydowało się m.in. na zakup nieruchomości pod nową siedzibę. Oprócz prac nad „Projektem 8" studio rozwija też program wydawniczy. Niedawno informowało o zwiększeniu nakładów na poszczególne gry, co ma pomóc w znalezieniu ciekawych tytułów.

PARKIET

– Firmy gamingowe to zasadniczo spółki wzrostowe, dlatego wypłata gotówki na wczesnym etapie rozwoju nie jest standardem – reasumuje Kacper Koproń, analityk Trigona DM.

W sumie na GPW i NewConnect notowanych jest prawie 30 podmiotów produkujących (bądź wydających) gry. Z tego na rynku głównym jest ich osiem, ale ta liczba w tym roku się zwiększy. Na parkiet główny przeskoczyć chcą m.in. Cherrypick Games, Bloober Team i Ultimate Games. Ponadto na ten rok planowane są debiuty dwóch producentów „z zewnątrz": BoomBita oraz 1C Entertainment.

Technologie
Woodpecker już na GPW
Technologie
CI Games opowiada o kolejnych premierach
Technologie
CI Games tanieje po wynikach
Technologie
Allegro nadal na fali
Materiał Promocyjny
Nowy samochód do 100 tys. zł – przegląd ofert dilerów
Technologie
Woodpecker przygotowany do przeprowadzki
Technologie
Fabrity chce szybko odbudować masę